.

Olasz Attila festőművész kiállítása

 

Szabad asszociációk

 

Gondolatok Olasz Attila festőművész kiállításának megnyitóján

 

kiállítás részlet

Olasz Attila festőművész kiállítása – részlet

Tisztelt Művész Úr!

Tisztelt Jelenlévők!

 

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ismét körünkben köszönthetjük Olasz Attila festőművészt itt Hódmezővásárhelyen, ahol immár a harmadik egyéni kiállítása van.

Az egyéni megmutatkozások mellett csoportos kiállításokon is találkozhatunk vele. Jelenleg két kollektív nemzetközi kiállításon vesz részt Olaszországban: Genovában és Nápolyban. És ma itt, velünk!

Megtisztelő számomra Olasz Attila festőművész felkérése, hogy az ő művészi világába e kiállítás megnyitásaként megosszam Önökkel az impresszióimat!

Az expresszív művészet által determinált festőt főként a dinamikus formaképzés, az univerzális dimenziók, a fény- és árnyék viszonyok, színkavalkád, s az örökös változás jellemzi, ami a képein is tükröződik.

Erről ars poeticájában így vall: „A belső lelki történések, a lélek viharzása, majd lecsillapodása gyakran asszociálhatóak a képeimen fellelhető foltokkal.

Az alak megjelenítésének kulcsszerepe van bizonyos kortól független emberi tartalmak kifejezésében.”

Engedjék meg, hogy először a 2001-ben született Szikra-háló című alkotásáról szóljak, mely ugyan nincs itt kiállítva, de a látványa megérintett. Egy impresszionista képre emlékeztető kellemes színkavalkád – egy pillanatnyi örömérzés – fogad bennünket, mely csak színében emlékeztet, hiszen a dinamikája, egymásba kapcsolódó, szétváló formái, fölértékelik a színek s mögöttes tartalom jelentését. A tiszta és lírai színek a dinamikus formavilágával a megújulást sugallják.

18 év telt el ezen alkotás időszakától, ám az idő múlásával is megtaláljuk a művész munkáiban az uralkodó kék, vörös, sárga, zöld tónusait, melyek – ha rátekintünk az itt látható művekre, már sokkal keményebb, expresszív érzéseket hoznak felszínre, ami a kéknek a szürkés-kékbe, vörösnek a lilás-vörösbe, a zöldnek a cinóberzöldbe hajló árnyalatai határoznak meg.

Amíg a Szikra-háló – nézetemben – a várt megújulást vetíti előre a színek kellemes színvilágának és dinamikájának köszönhetően, hajlamosak vagyunk elhinni, hogy a művészet elsősorban gyönyörködtet. Rádöbbenünk azonban, hogy e permanens folyamatban a szépérzékünkön, lelkivilágunkon kívül az agyunkra is kíván hatni.

Minden korban kimutathatók az adott kortárs művészek között azok, akiknek alkotásai felkavarták a társadalmat, s az akkori tradicionális művészethez képest újat hoztak létre. Ez ma is így van.

Olasz Attila jelen kiállítása jó példa arra, hogy a művészet feladatának napjainkbeli értelmezésében közelebb kerüljünk a képzelet felszabadításához, a szabad asszociációk, a tudatalatti képek megjelenítéséhez, a titkok megsejtetéséhez, az életszeretet kifejezéséhez.

Műveiről expresszívek, olykor már szürreálisak, ám nincsenek túlbonyolítva. Ettől még izgalmasabbak.

A letisztult formáknak és határozott színeknek köszönhetően kendőzetlenül adják az igazságosság üzenetét, a lélek állapotát.

Számomra a legfelkavaróbb üzenetet jeleníti meg Az agancsos csendélet (2015), amely a finom érzelmeket pengető kategóriát sejteti, ugyanakkor az állat bőre alatti véres húson, a kiterített terítéken nyugvó agancstál, gyümölcs, mint a gyűjtögető és vadászó emberek létalapját jelentő manna, ami mára sokszor hobbi szinten űzendő élvhajhászás, barbár öldöklést idézi meg.

Ha a műveket jobban szemügyre vesszük, azt tapasztaljuk, hogy a művész – általa a néző – az analizáló módszernek köszönhetően szinte belelát a testbe, az erekkel és idegekkel átszőtt szerveink működésébe. A testünk is a művészet részévé válik.

A szem metamorfózisa (2012) akár egy orvosi lap illusztrációja is lehetne, de nem az!

A koponyában elhelyezkedő szemgolyó és környezetének szinte kórboncnoki képére asszociál, fölfedve a szövetek, az érhálózat világát. A sötét terekkel határolt mezők központjában helyezkedik el a szem, mely a látás metamorfózisán át, a vaksághoz vezető átalakulást jelenítheti meg.

Olasz Attila Örökmozgó 2012

Olasz Attila: Örökmozgó

Az Örökmozgó (2012) c. alkotása általam vélt fikciója az emberi test egyik legmeghittebb találkozására asszociál, a méhen belüli fejlődésre, mely által egy titok részesei lehetünk a művészi kifejezésnek köszönhetően. Természetesen ez csak az általam felvetett alternatíva.

Hangsúlyoznám az ellentétek és a színek szerepét, melyekkel erőteljes, hatalmas tömegeket jelenít meg az alkotó, mégis lágy és kiegyensúlyozott formavilág tárul elénk. Ilyen az Ősfal c. (2017) alkotása, ahol a hideg, ezüstös kék, szürkés-fehér és az ellentétes sárgás-vöröses folt, akár a lávafolyam, egy kitárt hatalmas száj – akár Jónás előtt a Cethal – nyilvánul meg, mely a lágyan fodrozódó vízből kiemelkedvén kész arra, hogy magával ragadja a világot újjászületésének küszöbén...

Olasz Attila A régészet allegóriája 2017

Olasz Attila: A régészet allegóriája

A letisztult formavilággal találkozunk A régészet allegóriája (2017) műben, mely nem szorul magyarázatra, érthető jelként áll előttünk, amint a föld alatti leletet kimentik. A régészet, mint elvont fogalom megszemélyesítése bonyolult, de a művészi kifejezésnek köszönhetően egyszerű, közérthető kép, akár logóként is használhatnánk!

 

tengerszem

Olasz Attila: Tengerszem

A természeti csodák egyik szép példája a Tengerszem (2012). A kifinomult színek, a kristályos szerkezet térbeli ábrázolása a végtelen kék mélység s a kék tündöklő árnyalata a tisztaságával magával ragadja az embert. Érzékeljük a hatalmas hegyeket, a kéklő, vöröslő, zöldes ívek mentén lezuhanó megtört szivárvány színeit tükröző havat és jeget, mely a mélységet elérve megnyugszik és kristálytiszta vízzé alakul... nyomában üdeséget hagyva.

Hát nem csodálatos, amint a zord világ ellenére megnyilvánul a művész életszeretete, amely még ránk is kihat?

Itt hívnám fel figyelmüket a Fény a távolban, Kiemelkedés, Virágfelhő, Tűzpont c. alkotásokat, ahol mindig megjelenik s átérezhetjük az élet szeretetét, a tisztaságot és harmóniát...

Talán innen származnak a Bazsarózsák (2015), melyben a kék-zöld-fehér-vörös árnyalatai ébresztenek bennünk érzéseket. A Bazsarózsa és gyűszűvirág átmenetet képez az élénk sárga színeivel pompázó Kertünk szépei művek között.

Érezhető, hogy a naturális alak kevésbé jelenik meg műveiben. Erre egyik példa az Olvasó. Nem pózolt, átadja magát a kényelemnek, az olvasás örömének. Acélos kékes-szürke színeivel elkerüli a vibrálást.

archaikus együttes

Olasz Attila: Archaikus együttes

Az Archaikus együttes a visszafogott színek és leegyszerűsített formavilága ellenére – vagy épp ezért – jól kifejezi az egyén és közösség egymáshoz való viszonyát, a kitaszítottságot és a közösség összetartó erejét. A letisztult szín- és formavilág többletjelentéssel bír Olasz Attila művészi kifejezésében, mely a látványon puszta befogadásán túl egzakt gondolkodásra is sarkall.

E sajátos megnyitón, ahol a művek egy másik térben kerültek elhelyezésre, a háttérben kivetített képekkel s a személyes asszociációimmal, melyben benne foglaltatik a művész korábbi vallomása is, megpróbáltam föllelni e kamarakiállításban rejtőző üzenetet, remélve hogy sikerült Önökben újabb asszociációkat ébreszteni, ugyanis a szabad asszociációk néhol találkoznak a művész gondolataival, néhol nem.

S ez így van rendjén. Ebben is rejlik a művészet lényege, melynek Olasz Attila hiteles megjelenítője, mivel művei által megjelennek a tudat alatti képek és felszabadítja a képzeletet.

Olasz Attila festőművésznek további sok sikert kívánok, Önöknek pedig kalandos elmélkedést!

Ezennel megnyitom a kiállítást!

A fentiekkel 2019. június 14-én, pénteken 17 órakor nyitotta meg a kiállítást Benák Katalin a hódmezővásárhelyi Németh László Városi Könyvtárban.

*

Olasz Attila festőművésszel az eVásárhelyi Látóhatár 2019/1. számában olvashatnak interjút. E lapszámunk címoldalán Olasz Attila alkotása látható.

http://anyflip.com/uzau/ehzj/


We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

Ok